Hva er konfliktveiledning?
Uenigheter på arbeidsplassen skal vi ha, og det kan være et sunnhetstegn når det oppstår friske diskusjoner om hvordan et problem kan løses. Men når en uenigheten blir personlig eller avgjørelser som er tatt ikke aksepteres begynner man å få et problem.
Når en konflikt bygger seg opp, endres fokuset fra saken som skal løses og over på person. Det begynner å bli et generelt problem og ofte vil flere involveres. Etterhvert er saken blitt så stor at det er vanskelig å sette ord på hva uenigheten egentlig handler om. Å få den andre til å forstå hva du prøver å formidle eller spille på lag virker som en mer og mer umulig oppgave. Dialogen opphører og du ser ikke egentlig noen vei ut.
Da er det godt å ha en profesjonell tredjepart som ser situasjonen utenfra, gir deg noen gode verktøy og styrker deg i arbeidet med å få alle med på å snu konflikten over til konstruktiv dialog.
For leder, mellomleder og HR medarbeider
En konflikt på arbeidsplassen tar fokus fra det verdiskapende og oppbyggende arbeidet. Som leder eller HR-medarbeider er det viktig å ha god kunnskap om dynamikken i en konflikt, hvordan konflikter kan forebygges og håndteres hvis de først oppstår. Noen arbeidsplasser mottar varsler om kritikkverdige forhold, som viser seg å være relatert til mobbing, trakassering eller konflikter. Da kan konfliktmekling være et bedre egnet tiltak enn for eksempel å igangsette en faktaundersøkelse eller granskning.
Mekle bistår med veiledning som kan brukes både for forebyggende og i konkrete konfliktsituasjoner. For deg som ønsker dyp innsikt, tilbyr vi også personlighetstest og tilbakelesing, slik at du også blir mer bevisst på hvordan du kan virke på andre.
For parter i konflikt
Konflikt på arbeidsplassen går hardt utover trivsel og produktivitet, og kan til og med gjøre oss syke. Konflikter kan oppstå mellom enkelte ansatte, i et team eller mellom den ansatte og dennes leder.
En konfliktveileder kan gjennomføre individuelle samtaler med hver enkelt part der alle samtalene er underlagt taushetsplikt. Målet med samtalene er å gi hver enkelt part i konflikten en større forståelse for dynamikken som har utviklet seg, hjelp til å se flere perspektiver, og å styrke den enkelte gjennom prosessen. Partene får helt konkrete verktøy for å håndtere konflikten på en bedre måte. En konfliktveiledning avsluttes med et felles møte der partene setter noen felles kjøreregler fremover. Det kan også settes opp oppfølgingsmøter ved behov.
En konfliktveiledning i gruppe kan minne om mekling, men hovedfokus ligger på å styrke kommunikasjon og samarbeid fremfor å løse en juridisk uenighet. Les mer om mekling.