Retting
Håndverkeren kan selv kreve å foreta rettingen om dette kan skje uten vesentlig ulempe for forbrukeren. Utbedringsretten har en sterk posisjon ved eventuelle mangler, og det skal svært mye til for å kunne nekte håndverkeren retting. Hvis håndverker ønsker å rette kan forbrukeren kreve retting innen rimelig tid.
Prisavslag
Dersom mangelen ikke blir rettet kan det kreves prisavslag. Dette skal i utgangspunktet fastsettes til kostnadene ved å få mangelen rettet. Det må da fremskaffes et pristilbud eller kostnadsoverlsag fra en nøytral tredjepart som sier noe om hva det vil koste å få mangelen rettet. Husk at det ofte kan oppstå uenigheter vedrørende hvilken pris som er “riktig”, og som utgangspunkt skal billigste pristilbud legges til grunn.
Erstatning
Det kan i noen tilfeller kreves erstatning for økonomisk tap forbrukeren har lidd som følge av mangelen. For å kunne kreve erstatning må en rekke vilkår være oppfylt, og selv om man har hatt utgifter i forbindelse med mangelen, er det ikke gitt at håndverker er ansvarlig for å dekke disse.
Heving
Om formålet med tjenesten blir vesentlig forfeilet som følge av mangelen kan det kreves heving. Terskelen for hva som defineres vesentlig forfeilet er høy. Hva som kan føre til at formålet blir vesentlig forfeilet vil være avhengig av mangelens art og alvorlighetsgrad.
Reklamasjonsfrister
Forbruker må reklamere innen rimelig tid fra mangelen ble eller burde blitt oppdaget. Man har også en undersøkelsesplikt ved kjøp av håndverkertjenester. Hva som er rimelig tid må vurderes konkret fra sak til sak.