Da bilen ikke besto EU-kontrollen, fikk Lucas hjelp av Mekle

En måned etter at Lucas kjøpte bilen sin, skulle den på EU-kontroll. Han forventet et rutinebesøk – men resultatet ble alt annet enn det.

«Bilen ble ikke godkjent,» forteller Lucas. «De sa at den ikke var mulig å kjøre, og at politiet ville stoppet meg hvis jeg ble tatt på veien.»

Verkstedet anslo at reparasjonene ville koste 18 000 kroner.

«Det var ikke noe jeg hadde regnet med å måtte betale,» sier han. «Mekanikeren mente jeg burde kontakte selgeren og kreve pengene tilbake, så det prøvde jeg på.»

Forsøkte å løse det selv

Lucas ringte tidligere eier og forklarte situasjonen.
«Da jeg skjønte at jeg ikke kom noen vei, forstod jeg at jeg trengte hjelp,» forteller han.

Da han leste gjennom kjøpsannonsen på nytt, oppdaget han at Finn.no hadde en partner, Mekle, som kunne hjelpe ham å løse saken.

«Jeg leste om Mekle på Finn, gjorde litt research og bestemte meg for å kontakte dem. Det virket som en enkel og rimelig måte å få hjelp på.»

Da han ringte, ble han møtt med forståelse og et konkret forslag.
«De ba meg fylle ut et skjema og fortalte at tjenesten kunne dekkes gjennom bilforsikringen min hos Gjensidige. Det var veldig positivt. Jeg følte meg godt ivaretatt fra første stund.»

En mekler som skapte forståelse

Omtrent en uke etter registreringen ble det satt opp et digitalt meklingsmøte. Der møtte både Lucas og den tidligere bileieren en erfaren jurist fra Mekle.

«Mekleren var veldig hyggelig og profesjonell. Først fikk jeg fortelle min side, og så fikk selger si sin.» forteller Lucas.

I løpet av møtet forstod Lucas at han også måtte justere sitt krav for å få til en løsning. Han sitter igjen med en opplevelse av at det ble rettferdig for begge parter.

«Vi ble enige om at selgeren skulle betale meg tilbake deler av kostnaden for reparasjonen. Det føltes ærlig og riktig. Jeg sa ja, tok imot pengene og fikk saken ut av verden.»

Trygg, effektiv og rettferdig prosess

For Lucas ble meklingsprosessen en positiv opplevelse, både rask og ryddig.
«Jeg følte meg trygg hele veien. Mekleren lot oss begge bli hørt, og hadde møter med oss hver for oss underveis. Det gjorde det enklere å finne en løsning uten konflikt.»

«Jeg vil 100 % anbefale Mekle»

«For meg var det veldig effektivt, og jeg følte meg godt tatt vare på hele veien. Jeg vil 100 % anbefale Mekle til andre,»
– Lucas

Lucas Kundehistorie

Kjøpt bil på Finn.no? Få gratis veiledning

Har du kjøpt bruktbil på Finn, får du gratis juridisk veiledning hos oss. Samarbeidet sikrer deg rask, digital og rettferdig avklaring.

Les mer om Finn-samarbeidet her 

Står saken fast?

I en mekling hjelper en erfaren jurist dere med å finne en løsning. Dette dekkes som regel av rettshjelpsdekningen i bilforsikringen din.

En meklingsprosess hos oss inkluderer:

  • Gjennomgang av dokumenter og vurdering av saken
  • Juridisk veiledning og forberedelser
  • Et digitalt meklingsmøte med en nøytral jurist
  • En skriftlig avtale når dere blir enige
  • Klikk her, så hjelper Mekle deg å finne ut om forsikringen dekker mekling.

Meld inn saken uforpliktende for å sjekke om din forsikring dekker mekling.

Få saken ut av verden

Mekle hjelper deg med å løse konflikter raskt, rettferdig og digitalt. 4 av 5 saker løses etter at Mekle overtar dialogen.