«Nå kan vi gå videre med salget og livet. Rett og slett få en avslutning. Jeg tenker det er bra for oss begge.»
– Trine
Da deres mor gikk bort, skulle boet fordeles. Saken viste seg imidlertid å være langt mer komplisert enn først antatt. Et eldre testamente, samt en tomt Trine hadde fått i gave for 40 år siden, skapte vanskelige spørsmål om hvordan verdiene skulle fordeles mellom arvingene.
– Vi to arvinger fant ikke helt ut av hvordan vi skulle dele dette, forteller Trine.
– Situasjonen var tilnærmet fastlåst, bekrefter Tor.
Usikker på veien videre, tok Trine kontakt med Help Forsikring som dekker advokatbistand i arvesaker. Hun fikk raskt bistand, men da advokaten forsto sakens kompleksitet, kom han med en tydelig anbefaling om å forsøke å løse saken gjennom deres samarbeidspartner Mekle.
– Det var advokaten fra Help som foreslo at jeg skulle ta saken min gjennom Mekle, nettopp fordi saken var så fastlåst. Jeg tror ikke vi hadde kommet til en enighet hvis vi ikke hadde gjort det, forklarer Trine.
For Tor var det avgjørende at saken ble flyttet til noen som kunne se arvesaken utenfra.
– Det som var viktig for meg da jeg takket ja, var å få inn en nøytral part som kunne løse opp problemene, komme med forslag til løsninger og få en avtale på plass for videre fremdrift, sier han.
Prosessen hos Mekle startet digitalt ved at arvingene fylte ut et skjema og lastet opp egen dokumentasjon. Mekleren, som er en erfaren jurist innen arverett, kunne dermed gjøre seg godt kjent med saken før første videomøte.
Begge parter trekker frem meklerens rolle som avgjørende for at de kom videre.
– Mekler opplevdes som profesjonell, strukturert, løsningsorientert og nøytral, forteller Tor. – Det var bra at underlaget kom noen dager før møtene, slik at det var mulig å sette seg inn i dem. Meklingsmøtene var ryddige, og det var en fin måte å komme videre på.
Gjennom en prosess med både felles og private samtaler, ledet mekleren dem skrittvis mot en løsning. Begge opplevde at den digitale gjennomføringen fungerte godt og effektivt. Etter det første meklingsmøte ble det avtalt et oppfølgingsmøte hvor søskenparet kom til enighet.
Mekler delte et forslag til en fullstendig avtale om arv, slik at de fikk lest denne før de for siste gang ble samlet for å gå gjennom avtalen i fellesskap.Også signering er digital, og som ekstra trygghet brukes BankID.
For begge parter handlet dette om mer enn bare juss; det handlet om å kunne sette strek.
– Det var veldig viktig for meg at vi fikk skrevet en avtale, understreker Trine.
Tor er enig i at signeringen var en milepæl: – Det var en enkel signaturprosess, og avtalen gjorde det mulig å komme videre.
Alternativet til mekling, en offentlig skifteprosess, fremsto ikke som fristende for noen av dem.
– Hadde vi ikke brukt Mekle, kunne vi stått i en sak i årevis i rettssystemet. Og det er veldig slitsomt, sier Trine. – Når jeg hører om folk som har vært igjennom det i 1, 2 eller 3 år, uten nødvendigvis å komme bedre ut av det, så mener jeg at Mekle er mye bedre.
Lettelsen over å ha en signert avtale og en avsluttet sak er stor hos begge parter.
«Nå kan vi gå videre med salget og livet. Rett og slett få en avslutning. Jeg tenker det er bra for oss begge.»
– Trine
Tor vil gjerne trekke frem mekleren spesielt Jeg vil absolutt anbefale Mekle til andre. Det er viktig å få inn nøytral hjelp, juridisk kompetanse og erfaring fra tilsvarende problemstillinger, avslutter han.
Trine stemmer i: – Vi hadde ikke funnet ut av dette uten Mekle. Dette har vært veldig bra for meg, og jeg tenker at Mekle kanskje er særlig bra i arvesaker.
Våre meklere kan arverett og har som eneste mål å hjelpe dere frem til en rettferdig fordeling. Ved arveoppgjør er det mye dere må bli enige om, og vi vet at det kan være utfordrende med kommunikasjon. Derfor vil mekler tilby individuelle samtaler med hver enkelt arvinger som er helt fortrolige. Slik finner vi løsninger alle er fornøyd med. Mer enn 4 av 5 arvesaker løses med Mekle.