Fra fastlåst bilkjøp til kostnadsfri hjelp

Da Marius kjøpte bil fra en forhandler, var han opptatt av at det skulle være et godt kundeforhold. Når det oppstod feil ved bilen prøvde han først å løse saken direkte med forhandler, men etterhvert stoppet dialogen opp, og han bestemte seg for å oppsøke juridisk hjelp. 

Han kontaktet bilforsikringen i Gjensidige og spurte om han fikk dekket rettshjelp. Kundebehandleren introduserte han for Mekle, og forklarte at han kunne få juridisk hjelp helt uten egenandel. 

«Jeg visste ikke engang at Mekle fantes,» forteller han. «Men da jeg først hørte om det, tenkte jeg at det skadet ikke å prøve. Jeg hadde jo ingenting å tape.»

Forventet lang behandlingstid, ble løst samme dag

Marius registrerte saken sin digitalt, og ble raskt oppringt av en mekler. Mekleren var hyggelig og optimistisk, noe som ga håp om at saken kunne løses. Han hadde likevel ikke forventet at det skulle gå så fort.

«Jeg tenkte at jeg sikkert ikke kom til å høre noe mer samme dag. Men bare et par timer senere ringte hun meg tilbake, og da hadde hun allerede forhandlet med motparten. Etter tre timer var alt i orden!»

Saken ble løst samme dag, uten at det ble behov for noe meklingsmøte.

«Hun prøvde virkelig å forstå meg»

For Marius ble opplevelsen med Mekle en positiv erfaring. Han trekker særlig frem hvordan han opplevde at mekler lyttet til det som ble sagt, og raskt forstod hvordan saken lå an. 

 «Hun hadde god kjennskap til denne typen konflikter, og visste hva hun snakket om. Det var betryggende,» sier han.

Han beskriver prosessen som profesjonell, ryddig og konfidensiell. Hos Mekle kan begge parter snakke fortrolig med mekler, og bare den informasjonen man har samtykket til å dele formidles videre. Resultatet kom raskt og oppleves rettferdig. 

 «Jeg fikk ikke vite alt som ble sagt mellom mekleren og motparten, men jeg fikk vite hvilke forslag som lå på bordet. Det føltes rettferdig og jeg står igjen med en løsning begge parter kan leve med.»

En rettferdig løsning, uten konflikt

For Marius var det også viktig at det ikke skulle bli en konflikt i etterkant av handelen. Med Mekle opplever han at han både har fått en løsning og bevart et godt forhold til motparten. 

«Jeg er ikke uvenn med dem, og de er ikke uvenn med meg. Det føles rettferdig. Jeg kan fortsatt gå inn i butikken deres uten å være redd for å bli kastet ut,» sier han med et smil.

Anbefaler Mekle videre

Etter å ha fått saken løst på noen timer, er Marius ikke i tvil om at han vil anbefale Mekle til andre.

 «I mitt tilfelle var det helt gratis, og jeg fikk hjelpen jeg trengte. Det skader virkelig ikke å prøve Mekle først, du har ingenting å tape,» sier han.

Han legger til:
«Hadde jeg visst om Mekle tidligere, ville jeg brukt dem med én gang. Det er en kjempeløsning og det sparer både meg, forsikringsselskapet og samfunnet for unødige kostnader.»

En enklere vei til løsning

Mekle hjelper privatpersoner med å løse konflikter på en enkel, digital og profesjonell måtem uten at man må inn i kostbare rettsprosesser. Tjenesten er inkludert i de fleste forsikringer, og 4 av 5 saker løses etter at Mekle overtar dialogen.

Det lønner seg å prøve dialog først – og med Mekle får du både juridisk ekspertise og en nøytral mekler som hjelper deg å finne en løsning du kan leve godt med.

Dekkes av bilforsikringen

Dersom du og motparten er uenige og saken er fastlåst, er neste steg mekling.

I en mekling møtes begge parter med en erfaren jurist for å finne en løsning. Denne tjenesten er som regel kostnadsfri for deg, da den dekkes av rettshjelpsdekningen som er inkludert i de aller fleste bilforsikringer.

En meklingsprosess hos oss inkluderer:

  • Gjennomgang av dokumenter og vurdering av saken
  • Juridisk veiledning og forberedelser
  • Et digitalt meklingsmøte med en nøytral jurist
  • En skriftlig avtale når dere blir enige

Vi hjelper deg med å finne ut om forsikringen dekker mekling.

Bilder parkert høst